Mijn neef Rene leest, als hij ’s ochtends op de zaak komt, altijd eerst mijn weblog. Volgens mij is hij mijn trouwste weblog fan! Leuk! Ik sprak hem onlangs weer eens omdat mijn vriendin een Toyota Yaris wil kopen. En laat hij nu een van de beste Toyota dealers zijn …. dus ik heb ze aan elkaar geknoopt. René vond dat ik snel maar weer een nieuwe blog moest schrijven. Om ’s ochtends weer wat nieuws te lezen. Oké dan, speciaal voor jou Rene :-).
Huis van merken
Het idee dat iemand zo trouw, en volgens de statistieken zijn dat er meer, mijn blog leest, zet me aan het denken. Ik heb wel eens geschreven over het Merk IK. Hangt hier nauw mee samen. Bij de Baak heb ik ooit een workshop verzorgt met als titel; de BV IK. Ook zo iets wat te maken heeft met het laden van je eigen merk. Dat is wel iets van deze tijd: persoon-marketing. Niet die van je organisatie, maar van jou: de marketing van jezelf. Je eigen merk leven. En dat merk verbinden aan het merk waar je voor werkt. Zodat jouw organisatie een ‘huis van merken’ wordt.
Be a believer
Een BV impliceert overigens de mogelijkheid van aandelen en aandeelhouders. Wie wil aandelen in jouw BV IK nemen? Je ouders, vrienden? Onbekenden? En willen ze die aandelen ook daadwerkelijk kopen? Sellaband deed ook zo iets, maar heeft een nieuwe vorm van aandeelhouderschap gecreëerd: de believers. Eigenlijk vind ik dat véél en véél mooier. Want wie wil er nu geen believers in de BV IK? Het woord “believer”alleen al. Mensen die in je geloven, jouw passie zien en dat willen ondersteunen. En zelfs aandelen in je willen nemen, geld willen investeren ….. in jou. En niet vanuit een suf en afstandelijk aandeelhouderschap, maar vanuit passie en geloof. Wauw! En die BV past ook mooi in de WEconomy gedachte 🙂
Neem aandelen in je mensen!
Ik heb een grote uitzendorganisatie in 2007 wel eens die tip gegeven: neem aandelen in de mensen die je uitzendt. Neem aandelen in hun carrièrepad. Te beginnen bij young professionals. En zorg er samen voor dat die aandelen gaan renderen. En laat na een x-periode én bij succes de aandelen weer uitbetalen door de BV IK. Een win-win dus. Je weet dan, als believer, ook precies wat je te doen staat: groei en ontwikkeling faciliteren. En als BV IK creëer je een supportgroep van believers. In jou! Ik kan me voorstellen dat deze tip ook goud waard is in andere sectoren waar gewerkt wordt met mensen die zich ontwikkelen. Misschien dat jij als bedrijf ook wel aandelen kan gaan nemen in de ontwikkeling van je mensen. Het summum van Human Capital Management?
Aandelen ‘Marianne’ te koop
Dus, dit zo overwegend en schrijvend. Ik oriënteer me óók om de BV IK, de BV Marianne dus, open te zetten voor believers. Misschien gaan we wel naar de beurs. Laat je het weten hoeveel aandelen “BV Marianne” jij wilt gaan kopen?