“Wat zijn je producten en diensten Marianne” Nou: ‘on the job’ business coaching is er 1. In deze blog een voorbeeld hoe dat in de praktijk kan werken.

‘Een interessant profiel heb je!’

Ik krijg terug uit mijn netwerk, en lees dat ook in de teksten die op mn website en op LinkedIn in staan, dat ‘men’ mijn manier van doen, praten, interacteren, werken, als prettig maar vooral ‘anders’ ervaart. Woorden als vernieuwend, energiek, ondernemend, pragmatisch, slagvaardig hoor ik dan. En verwarring wordt ook genoemd. Want natuurlijk zegt niet iedereen hetzelfde. Gelukkig maar! Het schijnt bewezen dat als je de ‘men’ massa opknipt, 1/3 je ‘ok’ vindt, 1/3 niet en 1/3 weet het niet. En dat mag. Op elk potje past een dekseltje. Ook in de match tussen opdracht-opdrachtgever-opdrachtnemer. Niet alles en iedereen past bij Marianne en omgekeerd. En ik wil vanuit echtheid en oprechtheid werken, dus een aanpassing om gewenst te worden in de ‘1/3 niet’ voel ik niet. 1/3 of 2/3 ‘ok’ is helemaal prima voor mij.

Verwarring

Het woord ‘verwarring’ in de context van een Marianne-interactie, komt bij mij overigens als heel prettig binnen. Want bij verwarring gebeurt er dus ‘iets’ in je hoofd of lijf. Bestaande gedachten, manier van werken of bekende paden, je comfort zone worden opgeschud. Er is iets anders dan anders? He fijn! Je creëert bewustzijn! Ruimte om te ontdekken, te verkennen, te leren! Om te kijken naar oude patronen en paden. Een geweldige houding ten aanzien van leren, veranderen, verbeteren. Dus ik verwelkom elke verwarring altijd met open armen. Jij hopelijk ook.

‘On the job’ business coaching

En waar zou je dan een match met mij kunnen vinden als je tot die 1/3 of 2/3 van de massa behoort? Bijvoorbeeld als je een business coach zoekt. Omdat je zelf een persoonlijke ontwikkel vraag hebt. Of omdat je organisatie een verander- verbeter- of ontwikkel vraag heeft. Beiden kan ook.

Ik heb onlangs zo’n opdracht mogen doen waar beide vragen speelden. Gedurende 3 maanden werkte ik 1 dag samen met iemand ‘on his job’. Helemaal passend bij mijn ultieme kick: om aan te sluiten op ‘dat wat al is’ en van daaruit in een samen-werken de mens of de organisatie groter/mooier/beter maken.

Ingrediënten

Vanuit de directie was de vraag gesteld aan Marketing om de totstandkoming van de strategische koers te faciliteren. Daarnaast werd benoemd dat ‘mijn profiel’ ingrediënten had waar de organisatie meer van wilde. En die ingrediënten waren:

  • ondernemerschap
  • marktgerichtheid
  • lef
  • communicatief
  • pro activiteit
  • vragen stellen
  • luisteren
  • verbinden
  • vernieuwend
  • faciliteren
  • van buiten naar binnen denken en handelen
  • doen!
  • verleiden (interne/externe klanten)

Het ‘meer willen’ van deze ingredienten kwam voor de organisatie voort uit de strategische koers en een veranderend business- en verdien model. Hierdoor werd een meer ondernemende cultuur & manier van werken noodzaak. Voor de medewerker hing het samen met een persoonlijke ontwikkel vraag die deels samen viel met “Ik wil in mijn kracht staan”.

NLP Model-ling

Deze organisatie en individuele vraag heb ik vertaald naar: “ik kom dan daadwerkelijk samen werken & doen met de persoon die ik coach zodat ik als voorbeeld kan dienen”. Ik ben gaan werken vanuit een modelling gedachte (modelling heeft zn basis in NLP en gaat over het leren van succesvolle ‘communicators’) ofwel: leren door observeren en daarna reproduceren van gewenst (zie de ingrediënten hierboven) functioneren. Concreet betekende dit dat ik zo nu en dan de rol van de medewerker overnam in de organisatie en die invulde op de nieuwe manier (gewenst functioneren) doordrenkt met alle gewenste ingrediënten. De medewerker was in zo’n situatie observator. En kon daarna in vergelijkbare situaties reproduceren. Altijd gevolgd door een 1-op-1 coach gesprek ter evaluatie: wat wel en niet werkte en waarom.

‘Copy-Paste’ werkt niet

Belangrijk bij deze manier van werken is dat alle partijen JA hebben te zeggen. Het lijkt een open deur, maar geloof me: dat is het niet. Een nog belangrijker aandachtspunt: ‘copy-paste’ werkt niet. Ik geloof in mensen met unieke talenten, eigenheid en kenmerken. De term authenticiteit past hier dan ook. Dus het “observeren en vervolgens reproduceren’ gaat in deze business coaching over de vertaling die het individu maakt om tot een ‘eigen manier’ te komen. Belangrijk ook dat de business coach, wil die als model dienen, integer, oprecht en dienstbaar is. En dat de ’te modellen’ kenmerken authentiek zijn.

Wil je er meer van weten of onderzoeken of deze manier van werken jou of je organisatie past? Bel of mail me!